Google

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO), illetve keresőmarketing az a tevékenység, melynek célja, hogy egy weboldalt a webes keresők (mint például a Google) megtaláljanak, és a találati listában minél előrébb mutassanak.

Akár non-profit, akár üzleti jellegű internetes oldalt készítünk, az egyik legfontosabb cél, hogy arra minél többen ráleljenek. Üzleti honlap esetében persze az ismertség vagy értékesítés ebből fakadó növelése is fontos szempont. A statisztikák szerint a legtöbb weblapot a keresőoldalakon keresztül találják meg (mint amilyen a Google, Yahoo, Bing, AltaVista és társaik).

Nyilvánvaló tehát, hogy ezekben ajánlatos minél jobban szerepelni. Ráadásul ez a jelenlét a legolcsóbb és egyik leghatékonyabb fajtája az oldalak népszerűsítésének. Csakhogy az is általánosan elismert tény, hogy a keresés eredményei közül az első 10-20 találatnál (tehát az első néhány találati oldalnál) többet ritkán néznek meg. Így hát a puszta jelenlét a keresők adatbázisában még nem ér sokat: ha ugyanis a honlap szempontjából lényeges kulcsszavakra rákeresve a 433-ik helyen bukkan fel az oldal, onnan forgalomra nem nagyon lehet számítani.

Ezen azonban lehet segíteni. Azokat a módszereket, technikákat, melyek révén növelhető a keresőoldalak felől bejövő forgalom, összefoglalva keresőmarketing (search engine marketing = SEM) néven emlegetik: ennek egyik leghatékonyabb és legolcsóbb, tulajdonképpen ingyenes fajtája a keresőoptimalizálás (search engine optimization = SEO).

A keresőoptimalizálás egyik szakmai ága az un. kiemelt keresők optimalizálása, ezek között a Google-optimalizálás az egyik piacvezető irányzat. A Google Optimalizálás azért az egyik közkedvelt szakterület, mert a Google piacvezető szerepéből adódóan a felhasználók jelentős számban használják és üzleti érték, hogy hol található a weboldalunk a Google-ben.

google

A legfontosabb keresőmotorok (a Google, Yahoo és a Bing) úgynevezett crawlereket használnak a feltérképezendő weboldalak beindexelésére. Ezek a robotok a hivatkozások mentén, egyfajta robotizált böngészőként járják a webet és regisztrálják a talált oldalak tartalmát, hivatkozásait, illetve gyűjtik össze az új weboldalakat. Ez azt jelenti, hogy azok az oldalak, melyekre a már a keresőkben megtalálható bármely oldalról mutat legalább egy hivatkozás, automatikusan belekerülnek a keresők adatbázisába, velük kapcsolatban semmilyen további teendő sincs. Vannak azonban olyan weboldalak, különösen a dinamikusan, régebbi szerkesztőségi rendszerek által generáltak között, melyeket a keresők nem indexelik be. Ennek oka lehet, ha a crawler nem tudja felmérni, hogy a generált dinamikus lapok száma mekkora lehet. Miután nem akar végtelen ciklusba kerülni, adott mélység után megáll.

Helytelen azonban azt mondani, hogy egy weblapot keresőre optimalizálunk. Az optimalizálás ugyanis adott kulcsszavakra vonatkozik, amelyekre a weblapunk csak egy bizonyos oldalát optimalizáljuk. Ugyanígy a PageRank is csak egy adott oldalra vonatkozik, nem az egész weblapra.

Készítette:

Kiss Marcell Attila /DPDP1J/

2009.12.04.