PageRank |
A Google keresőtechnológiáját biztosító szoftver számítások egész sorozatát végzi el párhuzamosan, és ezek mindegyike a másodperc törtrészéig tart csupán. A hagyományos keresőmotorok azt veszik alapul, hogy egy szó milyen gyakran jelenik meg egy weblapon. A Google a PageRank használatával megvizsgálja az egész web teljes linkstruktúráját, és meghatározza a legfontosabb oldalakat. Ezután hiperszöveg-egyeztetési elemzést hajt végre, és meghatározza, hogy az éppen folyamatban lévő keresés szempontjából mely oldalak relevánsak. Az általános és a lekérdezésfüggő relevancia kombinálásával a Google a legrelevánsabb és legmegbízhatóbb eredményeket jeleníti meg először. |
![]() |
A PageRank objektív módon megállapítja a weboldalak fontosságát, ehhez egy több mint 500 millió változót és 2 milliárd kifejezést tartalmazó egyenletet old meg. A közvetlen linkek megszámlálása helyett a PageRank az "A" oldalról a "B" oldalra mutató linket úgy értelmezi, hogy az "A" oldal a "B" oldalra szavaz. A PageRank ezután az oldal fontosságát a rá leadott szavazatok száma alapján határozza meg. A PageRank ezenkívül a szavazatot adó oldalak fontosságát is figyelembe veszi, így bizonyos oldalak szavazatai nagyobb jelentőséggel bírnak, ezáltal a linkelt oldal is fontosabb. A fontos oldalak magasabb helyezést kapnak, és a keresési eredmények tetején jelennek meg. A Google technológiája tehát a web kollektív tudására támaszkodva állapítja meg egy-egy oldal fontosságát. Az eredmények emberi beavatkozás nélkül jönnek létre, ezért is tartják a felhasználók a Google keresőt az objektív információ megbízható forrásának, ahol a találatok sorrendjében elfoglalt helyezés nem megvásárolható. Az algoritmus: Adott keresési feltételekre releváns oldalként szerepelni a keresőkben gyakran anyagi hasznot jelenthet a honlap tulajdonosának. A keresőmotorok népszerűségének növekedésével született meg a keresőoptimalizálás fogalma. |
Készítette: Kiss Marcell Attila /DPDP1J/ 2009.12.04. |